"Schendelbeke 2030:" een masterplan voor het dorp:
Schendelbeke 2030, een Masterplan voor het dorp
Ter voorbereiding van het Masterplan voor ons dorp, hebben we onder andere een bevraging van de bevolking georganiseerd om te peilen naar de verwachtingen wat betreft inrichting van het dorp.
Daaruit kwamen volgende prioriteiten naar voor:
Participatie!
Kwaliteit van het leven in Schendelbeke:
rust en ruimte, behoud en creatie van groene ruimtes
behoefte aan ontmoetingsplekken
verkeer en mobiliteit: veiliger verkeer, snelheidscontroles, aanleg of herstel van voet- en fietspaden,
graag meer verbindingen over het spoor en meer bus stopplaatsen
Inhoud
Hoe willen we verder participeren?
Deze tekst geldt als een uitgestoken hand van de dorpsraad Schendelbeke om verder betrokken te worden tijdens het planningsproces van de diverse projecten die in en rond het dorp overwogen worden, zodat de dorpsraad de bewoners kan informeren.
De Schendelbekenaar geeft aan zich niet gehoord en niet beluisterd te voelen, en geeft ook mee onvoldoende door de stad geïnformeerd te worden. Bewoners aanvaarden niet meer dat ze niet betrokken worden bij wat er gebeurt of moet gebeuren in hun buurt.
De dorpsraad vraagt daarom actief benaderd te worden bij elk nieuw project en bij elke belangrijke stap in de reeds lopende projecten.
Een 'Masterplan' voor ons dorp:
Kwaliteit van het leven in Schendelbeke dorp
a. Rust en groene ruimte
De bewoners geven aan graag in Schendelbeke te wonen omwille van de rust en de open groene ruimten in en rond het dorp. Voor hen is het prioritair om deze rust en open ruimte te bewaren, ja zelfs de open groene ruimten uit te breiden.
🡺 Stopzetting van de verdere bebouwing: De bewoners geven aan dat de bebouwing in het dorp te sterk is toegenomen in de voorbije jaren, en dat het dorp daardoor zijn dorps karakter dreigt te verliezen. Op korte termijn zijn er immers 25% wooneenheden bijgekomen door de bouw van 200 nieuwe wooneenheden.
Wij pleiten om die reden voor :
stopzetting van verdere woonuitbreidingsplannen en
renovatie van het verouderde patrimonium in de bestaande dorpskern:
renovatiepremies,
sterk inzetten op een algemene én doelgroepgerichte informatie- en sensibiliseringcampagne,
inzet om burgers te ondersteunen bij het aanvragen van verschillende subsidies bij diverse instanties,…aangezien burgers toch nog aangeven niet op de hoogte te zijn van premies
nieuwbouw/inbreiding op basis van de reële woningnoden op de lokale huisvestingsmarkt. Denken we maar aan kleine wooneenheden (senioren, alleenstaande gezinnen,…) maar met collectieve (ontmoetings-) voorzieningen. Hier past ook ons streven naar een nieuw buurthuis en –park in.
b. Behoefte aan ontmoetingsplekken
Dorpsbewoners zijn vragende partij om meer groen en minder grijs te realiseren. Een aantal locaties binnen de dorpskern kunnen, mits eerder kleine infrastructurele ingrepen, geherwaardeerd worden naar kleine groene ontmoetingsplekken waar mensen een zitbank delen om een babbeltje te slaan, gezellig kunnen 'buurten',…
Een aantal voorbeelden van dergelijke plaatsen binnen en buiten:
Hier past onze ijver voor een nieuw buurthuis en –park in. De lokale verenigingen maken allen gebruik van het buurthuis voor hun activiteiten; een renovatie dringt zich op (de ramen zijn nog in enkel glas, de gasradiatoren zijn zeer regelmatig buiten gebruik, of de afstelling van de temperatuur laat het afweten met zeer hoog verbruik als gevolg, enz).
Vele kleine dorpsplekjes kunnen met kleine aanpassingen kleine ontmoetingen stimuleren.
Onderhoud van de trage wegen.
Aanplanten van boompjes langs de straten in het dorp.
Aanleg van parkjes in het dorp zoals bijvoorbeeld de tuin van de pastorie (wat uiteraard aan de eigenaar behoort om daarrond een visie te ontwikkelen), de leegstand daarvan wordt gepercipieerd als een grote gemiste kans.
Speelpleinen voor de kinderen, waarbij het fijn zou zijn een zitbank te voorzien voor wie hen begeleidt, voor de wandelaars.
Mobiliteit
a. Veilig verkeer:
De Schendelbekenaar moet zich prettig en veilig kunnen verplaatsen binnen het eigen dorp; een aantal pistes worden aangegeven in de enquête:
🡺 Voetpaden en fietspaden veiliger maken, oversteekplaatsen aanleggen:
De voetpaden zijn niet overal even veilig (te smal, afhellend, losse stenen)
Fietspaden zijn afwezig of niet veilig afgebakend.
Trage wegen zijn niet onderhouden (staat van de weg, bv weg tussen het Vissenhol en de Hielaartstraat (gevaar om te vallen op de ongelijke stenen); gras maaien)
oversteekplaatsen zijn niet aangegeven waardoor oversteken vaak niet veilig kan gebeuren.
De dorpsraad stelt voor:
Oversteekplaatsen aan te duiden
Voetpaden veilig te maken waar nodig
Fietsstraten aanleggen in de dorpskern en politiecontrole organiseren op snelheid
Fietspad combineren met voetpad, daar waar er onvoldoende plaats is voor een fietspad (mits de juiste signalisatie en markering op het wegdek) (bv ter hoogte van Apotheek Rebry in de Kerkborre; de Ijsbroekstraat heeft een mooi voetpad maar geen fietspad, deze combi zou hier ook mogelijk zijn)
De fietssnelweg Denderleeuw-Geraardsbergen door te trekken vanuit Ninove langs de spoorweg in Schendelbeke. Dit brengt mogelijke bezoekers naar een kleinhandel die broodnodig geacht wordt zeker voor minder mobiele inwoners (bakker, beenhouwer, kleine kruidenier, café..)
🡺 Sluipverkeer ontmoedigen:
Een aantal straten zijn nu overbelast; sommigen kunnen zeker als sluipweg aanzien worden voor het verkeer tijdens piekmomenten, aan gevaarlijke snelheid vaak; soms met te zware voertuigen. Bijvoorbeeld:
Moenebroekstraat – Kerkborre als een soort noord-zuid-as door het dorp
Ganzestraat – Dagmoedstraat als een oost-west as met het verkeer van en naar het containerpark/Idegem.
De dorpsraad ziet volgende eenvoudige oplossing:
Trajectcontroles langs de genoemde assen.
🡺 Parkeerdruk verminderen.
Volgens de beleving van de bewoners is de parkeerdruk in ons dorp sterk toegenomen in bepaalde (deel)straten; ze wordt als hinderlijk ervaren, omdat ze de vlotte verkeersdoorstroming hindert en het zicht belemmert.
De dorpsraad stelt voor:
Regelmatig politiecontroles op wettelijk toegelaten parkeren te houden;
Een duurzame oplossing te voorzien voor vrachtwagens
De stationsomgeving van Schendelbeke her in te richten door aanleg van een 30-tal onverharde parkeerplaatsen te voorzien parallel aan het verlengde perron van Schendelbeke.
Een grotere fietsstalling te voorzien aan het station, met laadpalen voor fietsen.
b. Openbaar vervoer:
De aanwezigheid van een station in ons dorp is een grote troef voor vele bewoners. Echter zijn de meesten onder hen vrager voor
uitbreiding van het aantal ritten na 20u 's avonds, en een betere dienstverlening tijdens het weekend
uitbreiding van de aansluitingen naar diverse steden (Aalst, Gent, Antwerpen)
uitbreiding van het aantal stopplaatsen van de Lijn (voor oudere mensen zijn velen te veraf gelegen)
De bewoners geloven dat de stad hierop misschien enige invloed kan uitoefenen in het belang van de bevolking maar ook van de handel in de dorpen.
In het algemeen zou het openbaar vervoer aangemoedigd kunnen worden door van het station een knooppunt te maken waar de verschillende vormen van openbaar vervoer samenkomen.
c. Verkeersborden:
De stad wenst het aantal verkeersborden te beperken in het kader van budgettaire besparingen.
In dat kader vragen wij een aantal borden te verwijderen die verwarring creëren omdat ze op de betrokken plek nutteloos of zelfs foutief geworden zijn. Het detail ervan vind je in de bijlage. Deze kunnen elders hergebruikt worden.
Anderzijds vragen we wel een BIN bord te plaatsen om aan te geven dat we in Schendelbeke in een BIN actief zijn. Dit zou de inspanningen die de politie en de vrijwilligers leveren kracht bijzetten op preventieve wijze.
Schendelbeke 2030 – verslag rondrit door het dorp - Bundeling per thema
Onderhoud van het groen – Technische dienst – Schepen Veerle Mertens (patrimonium, openbare werken)
Algemeen stellen we vast dat het onkruid langs de kant van de weg en langs de voetpaden hoog staat. Dat maakt een vuile indruk.
De trage wegen (ook de erkende) worden weinig tot niet onderhouden; zie hierna voor voorbeelden.
Het gebrek aan onderhoud van het groen heeft gevolgen op het gedrag van het water in het dorp:
-Burgemeester Van Liefferingestraat: de beek is overgroeid met bomen
-Hielaartstraat: de Kouterbeek is overgroeid met bomen
-Turfstraat: de beek aan het begin van de Turfstraat is niet onderhouden, de weg loopt onder bij regen (huisnr 2.)
-Pijlekaartstraat: Wateroverlast aan het eind van de Pijlekaarstraat rechtover het stuk natuur van het Natuurpunt
-Vissenholstraat: het beekje wordt niet onderhouden en er is geen waterafvoer, het water loopt gewoon de straat op en bij de bewoner van huisnr 2.
-Begraafplaats: de bomen op de linkerkant moeten gesnoeid worden aangezien ze veel afval geven op de graven. Die lijken de stad toe te behoren?
Waterbeheer: Schepen van duurzaamheid Stephan De Prez
We stellen vast dat de beken in het dorp afwezig zijn, of overgroeid, of ad hoc ingericht, niet ingekapseld, of slechts deels ingekapseld. Overstroming van straten, buurten, huizen is het gevolg.
Vraag is dus wat de visie hierrond is en wat de stad hieraan gaat doen.
Voorbeeld:
-Burgemeester Van Liefferingestraat: de beek is niet onderhouden, hij is overgroeid met bomen; de beek loopt onder de straat naast nr 16 en nr 18 naar achter nr 18 om dan vervolgens onder de spoorweg te gaan; de beek is 'aangelegd' op voorlopige wijze, met hout door de aannemer als ad hoc oplossing (dus niet duurzaam); de afsluiting van nr 18 zakt al scheef. Bij zware regen komen de deksels van de riolering los, en komt het water naar boven in het putje van de garage in nr 14 (?), in een ander huis komt het water langs de wasbak naar boven uit de riolering! Autostrade voor ratten!
De stad is op de hoogte (Dhr De Padt heeft verwezen naar de aannemer, sinds de aanleg van de wijk over een paar jaren). Niets verandert. Dit is onaanvaardbaar; wat zijn de inzichten van de stad?
-Godsberg: geen voetpad aan nieuwe woningen, de steentjes van de aangelanden komen terecht in de riolering waardoor die overvol geraakt.
-Hielaartstraat: de Kouterbeek is overgroeid met bomen
-Turfstraat: de beek aan nr 2 is niet onderhouden, de weg loopt onder bij regen; in de Turfstaat is er geen goot aanwezig zodat het water niet geleid wordt;
-Pijlekaartstraat: Wateroverlast aan het eind van de Pijlekaarstraat rechtover het stuk natuur van het Natuurpunt
-Vissenholstraat: het beekje wordt niet onderhouden en er is geen waterafvoer, het water loopt gewoon de straat op en bij de bewoner van huisnr 2.
-Aalstsesteenweg/Ijsbroekstraat: geen overkapping van de gracht; oversteekplaats met zebrapad kan daar gemaakt worden want nu is dit levensgevaarlijk voor voetgangers en fietsers die daar moeten oversteken
Beleid rond zwakke weggebruiker: Schepen Veerle Mertens, Mobiliteit
-Wat is de visie van de stad rond aanleg van voetpaden?
Doorheen het dorp zijn zeer diverse situaties te zien: van correct aangelegd naar afhellend, te smal en in slechte staat; aan recente woningen wordt geen voetpad aangelegd, de bewoners leggen steengruis dat dan in de waterafvoer terechtkomt.
Voorbeelden:
-kruispunt Dagmoedstraat/Sperrestraat: het voetpad helt volledig af en is daardoor lastig bruikbaar waardoor je als voetganger op de openbare weg moet; aan de overzijde is er totale afwezigheid van voetpad en een zeer gevaarlijke situatie als je de hoek moet omdraaien in de ene of de andere richting.
-Sperrestraat: richting Ijsbroekstraat is het voetpad smal ter hoogte van nr 12 door gebrek aan onderhoud van een boom die overhangt rechts. Kan de stad hier niet ingrijpen? Voetgangers moeten de openbare weg op.
-Burgemeenster Van Liefferingestraat: Vlak voor het doodlopend eind van de straat: voetpad rechts ontbreekt. Geen voetpad in het doodlopend gedeelte van de straat
-Pijlekaartstraat aan de nieuwe woningen; Godsbergstraat : idem; Kulvestraat: idem.
-Godsberg: geen voedpad aan de nieuwbouwhuizen, slechts deels aan de overkant van de straat.
-Moenebroekstraat: het voetpad ter hoogte van de knik in de straat is te smal en helt af.
-Wat is de visie van de stad rond aanleg van fietspaden?
In het algemeen zijn ze afwezig in het dorp, met uitzondering van mooie fietspaden in de Moenebroekstraat en van een smal fietspad op de Aalstsesteenweg.
Op een aantal plekken ontstaat daardoor een gevaarlijke situatie.
Voorbeelden:
-Kerkborre aan de apotheek Rebry is levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers; het voetpad is aanwezig maar er is geen fietspad én het verkeer raast aan hoge snelheid door deze straat, waardoor de fietser op het voetpad vlucht en de voetgangers in gevaar brengt die zich er niet aan verwachten.
Oplossing: gecombineerd fiets- en voetpad met kleur op de grond, en een specifiek verkeersbord aangeduid, tot achter de spoorweg
-Ijsbroekstraat : combineren van fietspad en voetpad?
-Aalstsesteenweg/Ijsbroekstraat: geen overkapping van de gracht; oversteekplaats met zebrapad kan daar gemaakt worden, want nu is dit levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers
-Godsberg is deel van een fietsknooppunt-route, maar er is geen fietspad als je de Godsberg uitkomt; de Aalstsesteenweg daar oversteken is levensgevaarlijk; waarom geen fietspad tot aan de volgende straat, met een oversteekpunt voor fietsers aan Bloemenhandel Claudio?
Verkeersveiligheid: Veiligheid en preventie, burgemeester Fernand Van Trimpont
Wat is de visie van de stad rond verkeersveiligheid?
Snelheid van het verkeer:
De grote aders van het dorp laten snelheidsduivels toe grote snelheid te nemen aangezien ze er niet afgeremd worden; de aders gaan dwars door het dorp.
Voorbeelden:
-Moenebroekstraat richting rond punt; de knik in de straat kan groter gemaakt worden, met drempels; richting Gavers is er zeer snel verkeer ter hoogte van de Ganzestraat, waarbij het al meerdere keren is gebeurd dat de controle over het voertuig verloren wordt en de wagen in de gevel belandt van het huis op de hoek van het Schendelbekeplein (Schendelbekeplein nr 2); blijft te evalueren of de paaltjes die er nu staan voldoende zijn.
-Dagmoedstraat richting industrieterrein is een doorgang voor het containerpark. Snel verkeer in deze smalle straat is het gevolg. Een knip maken in de straat aan de rand van de bewoonde wijken kan dit opvangen
-Ijsbroekstraat: aan het 'rond punt' wordt de snelheid vaak hoog; een verkeersdrempel zou kunnen helpen om af te remmen
-Godsberg: dit lijkt wel een autosnelweg! Waarom geen drempel invoegen? En de staat van de weg verbeteren?
-Aalstsesteenweg: hier worden regelmatig races gehouden en wordt zeer snel gereden; waarom de trajectcontroles niet doortrekken tot aan het kruispunt van de 4 wegen?
Fout parkeren
Het dorp kent een wildgroei aan fout parkeren; er is geen enkel toezicht daarop vanuit de politie.
Voorbeeld:
-De hoek Ijsbroekstraat/Moenebroekstraat is levensgevaarlijk: komende uit de Ijsbroekstraat richting Moenebroekstraat moet je voorrang geven aan indraaiende wagens omdat de rechterrijstrook ingenomen is door geparkeerde voertuigen; op zich is dit al een gevaarlijke situatie. Daar bovenop kan je niet uitwijken omdat er vaak foutgeparkeerde wagens staan op de enige plek waar je kan uitwijken. Oplossing: De eerste parkeerplaats zou dichter bij de bocht kunnen komen, waarna 2 plaatsen vrij kunnen gehouden worden en nadien opnieuw 2 plaatsen ingenomen. Dan kan je uitwijken ter hoogte van de vrije plaatsen. Lijnen op de grond bijschilderen, en ook verbodslijnen voor het parkeren. Spiegel ter hoogte van nummer 13 Moenebroekstraat, om het verkeer te zien toekomen in de 2 richtingen
-Eigenaars van garages kunnen moeilijk uit hun garage komen bijvoorbeeld in de Dagmoedstraat nr 35, wegens foutparkeerders ondanks de gele strepen; waarom geen paaltjes zetten?
- Hoek Hielaartstraat/Dagmoedstraat, nr 23, Dagmoedstraat: auto's staan vaak tot aan de hoek geparkeerd waardoor het gevaarlijk afdraaien is naar de kerk; handhaving verbod?
-Dagmoedstraat 45: auto's staan vaak tot op de hoek geparkeerd, gevaarlijk om af te draaien;
-Een camper staat het jaar door geparkeerd op het Schendelbekeplein tussen de kerk en de pastorie, is dat mogelijk? Dit is een historisch waardevol plein.
-De parkeerlijnen zijn nog moeilijk zichtbaar overal in het dorp.
Is er daarrond beleid? Wanneer worden deze bijgeschilderd?
Optimalisatie van de parkeerruimte:
Hogergenoemde feiten zijn het gevolg van een groot tekort aan parkeerplaatsen in het dorp, door de bouw van appartementen en nieuwe huizen doorheen het dorp, zonder voldoende parkeerruimte aan te leggen.
Dit kan op meerdere plekken geoptimaliseerd worden:
-Schendelbekeplein: een groter aantal parkeerders zou mogelijk zijn indien de wagens in de breedte zouden parkeren in plaats van zoals nu in de lengte, met dan een parkeerverbod aan de kerk
-Station: aanleg van een parking (onderhandeling met NMBS?)
-Jonkersstraat: Parking Schotte: kan die voor de buurt gebruikt worden op bepaalde tijdstippen?
Verkeersborden:
Diverse vreemde situaties:
-Naamborden van straten ontbreken:
Voorbeeld: hoek Hielaarstraat/Dagmoedstraat; nieuwe wijk aan de Dagmoedstraat: wat is daarvan de naam?
-verkeersbord op rond punt Ijsbroekstraat wordt niet nageleefd; pijlen op de grond schilderen?
-Burgemeester Van Liefferingestraat: bord ter aanduiding van doodlopende straat staat verkeerd
-Verkeersborden die geen nut meer hebben:
Verkeersbord aan de ingang van de trage weg in Kerkborre; aanduiding van school in de Dagmoedstraat; andere?
Beleid rond natuur en trage wegen
Trage wegen:
Tijdens de vorige legislatuur heeft de stad zich tov de Dorpsraad Schendelbeke geëngageerd om een aantal wegen te erkennen als trage weg en deze te onderhouden.
Het gaat hier om de trage weg die start aan de Jonkersstraat nr 4 en aan nr 12 .
Op dit moment zien we dit nog niet gerealiseerd; wat is hiervan de stand van zaken?
Trage weg achter de Hielaartstraat: slechte staat van het wegdek, gevaarlijk om over te rijden/stappen
Trage weg tussen de Kerborre en het Schendelbekeplein is niet onderhouden, sluikstort, onkruid; waarom staat er een verkeersbord aan de ingang aan de Kerkborre?
Trage weg Dagmoedstraat nr 42A richting Sperrestraat: het beton is in bijzonder slechte staat
Trage weg Ijsbroekstraat- Sperrestraat: niet onderhouden
De wandeling Boelaeremeerschen is te weinig zichtbaar, mag deze beter aangeduid worden.
Vergroening van het dorp en gebruik van de openbare ruimte:
Vergroening :
Het dorp biedt heel wat mogelijkheden tot vergroening, en meteen kan op die plekken dan ook rond ontmoeting gewerkt worden.
Voorbeelden:
-Groenlaan: Waarom geen boompjes planten en ruimte maken voor bv een markt? Met laadpalen?
-Hielaartplein: dit kan onthard worden met grasdallen, en laadpalen kunnen hier voorzien worden.
-nieuwe wijk: wordt er hier nog gebouwd? Wat is het plan van de stad rond groenaanleg?
Gebruik van de openbare ruimte voor ontmoeting:
Diverse plekken worden sub optimaal gebruikt.
Voorbeelden:
-Pijlekaarstraat: Pleintje ter hoogte van nr 57 en 59: dit pleintje wordt nu gebruikt voor 2 parkeerplaatsen; het is omringd door dikke hagen waardoor veel plaats verloren gaat. Vraag is of dit privé-eigendom is van de stad; in dat laatste geval is de vraag of dit zo behouden moet worden of bv een petanquebaan kan worden?
-nieuwe wijk (Rozendries?): wat is het plan van de stad rond aanleg van een speelruimte/ontmoetingsplek? Bestaat er enig beheer over het uitzicht van afrasteringen edm?
-Groenlaan: 2 hoeken in de wijk zijn grasperkjes die niet gebruikt worden; bestaat hierrond een plan? Speelplein, bankjes kunnen dienen als ontmoetingsruimte.
Tot slot:
Wil je zelf zaken toevoegen? Dat kan via het mailadres van de dorpsraad: dorpsraadschendelbeke@gmail.com
Of neem contact met onze voorzitter Jan Thienpont De Coster op nr 0497/68 56 72
